Rurrenabacue - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Corrie Vermeulen - WaarBenJij.nu Rurrenabacue - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Corrie Vermeulen - WaarBenJij.nu

Rurrenabacue

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie

07 April 2017 | Bolivia, Rurrenabaque

Rurrenabacue

Na een vlucht van slechts 35 minuten zijn we in een compleet andere wereld. Aangekomen in la Paz was het erg koud maar hier is het ruim 30 graden. Tijd voor de korte broek dus. Het hotel is leuk met beelden van allerlei beesten in de tuin. We zijn even naar de rivier gelopen en daar lijkt het alsof je in Suriname bent. Niet dat ik daar ooit geweest ben hoor maar we denken dat het daar ook zo is. Binnen een kwartier zijn we helemaal nat van het zweet maar we klagen niet want dit is wat we wilden. In de verte zweven de gieren boven de bossen en naast onze slaapkamer klinken papagaaiachtigen in de tuin. Ik ben erg benieuwd naar de tour morgen.
We hebben geboekt bij Dolphin tours omdat we via anderen gehoord hebben dat dit een goede organisatie is. 3 dagen in de pampas beloofd veel moois. Ons gezelschap bestaat uit een Spaans tweetal, een meisje uit Zwitserland en een jongen uit Engeland. Wij zijn weer de "oudjes". We worden opgehaald door een grote auto en rijden ongeveer 2,5 uur richting de rivier. Onderweg stopt de chauffeur opeens en rijdt een stukje achteruit. Hij zegt dat we moeten uitstappen omdat hij een sloth, een luiaard heeft gezien. We staan een paar minuten omhoog in de boom te turen voor we hem zien en hij heeft hem tijdens het rijden gezien, ongelofelijk. Ik was meteen helemaal lyrisch natuurlijk, een luiaard in het wild. De eerste foto's van deze tour gemaakt en er volgen er nog veel meer. Verder op weg naar de lunch en tegen een uur of één bereiken we de boot. Meteen als we aan de oever staan hoor ik een vreemd geluid, het komt van een dolfijn. In de rivier leven zoetwaterdolfijnen, ze zijn grijs tot roze van kleur . Ze komen meestal maar even een klein stukje boven water en blazen dan lucht, dat is het geluid dat ik steeds hoorde. We stappen in een grote gemoteriseerde soort kano met stoeltjes aan weerszijde. Een beetje wiebelig maar dat went. Onze gids Juan Carlos ontmoeten we daar ook. Onderweg naar de lodge stopt hij steeds om ons allerlei vogels en andere dieren te laten zien. Voor de excursie in Uynui waren we in het juiste seizoen maar voor de pampas juist niet. De regentijd is nog net niet over en daardoor staat het water heel erg hoog in dit gebied. Alle waterdieren hebben daardoor een enorm leefgebied en zijn lastig te vinden. Er zijn dus niet zo veel dolfijnen te vinden helaas maar we hebben ze wel gezien. Foto's maken valt niet mee, je weet nooit waar ze boven komen en ik ben dus ook steeds net te laat. We zien schildpadden zonnen, 3 soorten apen waarvan één soort op de boot sprong om te zien wat voor eten we bij ons hadden. Ik zag arenden, gieren, veel soorten reigers en veel kleine gekleurde vogels. Als ik weer thuis ben ga ik er namen bij zoeken. De gids weet wel de boliviaanse en engelse namen maar dat zegt mij weer niets. Onze lodge is van hout en staat op palen. Na de regentijd zakt het water en kun je rondom de lodge lopen, nu alleen via paden op palen. Onder de paden en daarom heen liggen kaaimannen te wachten ( waarop of op wie? ) en schildpadden komen om de beurt boven om ademhalen te halen. Al dit moois in één dag, ongelofelijk. Na het eten naar de zonsondergang kijken 10 minuten varen verderop. Eerst goed insmeren tegen de muggen, bij zonsondergang komen ze met honderden tegelijk tevoorschijn. Nog een mooie specht gespot daar en dan is deze mooie dag ten einde. Om negen uur is de electricteit op en liggen we allemaal onder de klamboe te slapen. Wat zal morgen weer brengen?

• 07 April 2017 - 04:33

Virginie:

Ongeloofljjk wat 'n avonturen en mooie natuur jullie meemaken!

• 07 April 2017 - 08:55

Astrid: