Nog één dag Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Corrie Vermeulen - WaarBenJij.nu Nog één dag Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Corrie Vermeulen - WaarBenJij.nu

Nog één dag Cusco

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie

11 April 2017 | Peru, Cuzco

Laatste dag in Cusco

We hebben heerlijk geslapen na de inspannende dag van gisteren. Er liggen dekbedden op ons bed ipv dekens. Dat slaapt zoveel beter. Pas om 8.30 zaten we aan tafel voor het ontbijt. Vandaag is een rustdag. Na het ontbijt slenteren we richting het plein. Daar wordt ons gevraagd of we met de sight seeing bus mee willen om 10.00 uur. Waarom niet dachten we, van Cusco zelf hebben we nog niet veel gezien en we zijn er nu toch. Rondom Cusco zijn ook veel overblijfselen van de Inca's te vinden. Anderhalf uur lekker boven in de dubbeldekker in de zon gezeten. De tour stelde helaas niet veel voor. Terug op het plein was er veel activiteit. Grote groepen agenten, militairen, verenigingen, scholieren en vrijwillige brandweer in uniform waren aan het verzamelen. Met name rondom de kerk kon je over de hoofden lopen. Ze waren aan het opstellen voor een processie. Het is tenslotte bijna pasen. We hebben een plekje in een restaurant gezocht op de eerste verdieping ( wel tweede rang want de beste plekken waren al bezet ) met best aardig zicht op de kerk. Niet veel later kwam er een baar naar buiten met een levensgroot Christus beeld aan het kruis. Christus wordt hier vaak donker uitgebeeld, hij heeft een doek om met veel goud en zijn kroon is met rood versierd. De baar is versierd met veel rood en bloemen. Van alle kanten worden rode bloemblaadjes naar hem gegooid. De baar wordt gedragen door ongeveer 50 mannen die regelmatig vervangen worden. Voetje voor voetje met een fanfare erachter gaat de stoet op weg. Een stuk of 10 tradioneel geklede mannen blazen zo af en toe op iets dat op grote schelpen lijken. Er zijn zoveel mensen dat ik denk dat iedereen vrij is vandaag. De tv is aanwezig om alles vast te leggen. Er vliegt ook een drone met camera rond. Iemand vertelde ons dat het vanavond ook heel erg leuk is op het plein, we gaan het zien. Als de stoet voorbij is en het eten op lopen we richting de markt voor nog wat inkopen. Halverwegen begint het te regenen en we schuilen onder de stadspoort. Van zachtjes gaat het naar hard en daarna over in hagel. Dat had ik hier toch echt niet verwacht. Toen we terugliepen van de markt zagen we bij andere kerken hetzelfde als eerder bij de grootste kerk. Eén processie op een dag is genoeg. Zo is een rustdag toch weer een dag met verassingen geworden. Vanmorgen hebben we een B&B geboekt in Lima aan de kust, Mira Floris. Daar brengen we de laatste dagen door. Uitrusten van alle belevenissen. Nu eerst mijn koffer herorganiseren zodat we alles mee naar huis krijgen.

• 11 April 2017 - 08:15

Remco:

Hoi Cees,
    Wat een belevenissen. Super om te zien. Op zo'n rust dag wel ook n beetje rusten he?! Hier alles goed.
    Zie je maandag?! Groetjes, Remco

• 11 April 2017 - 08:47

Virginie:

Prachtige belevenissen! Nog alle goeds voor de laatste dagen en de terugreis gewenst